FIKIHI
Arap dilinde "anlamak" "fehm etmek" manasina gelen "fikih"kelimesi, fıkıhçıların istilahında şeriat ahkamlarının delillerle bilinmesidir.
TEHARET KİTABI
SULAR KISMI:
Su,tahur(kendisi temiz olub,başka bir şeyi temizleyen)olarak yaratılmış,necaset ve hadesten temizlemektedir.Cenabı Hakk kendi mübarek kitabında şöyle buyurmaktadır و ينزل عليكم من السماء ماء ليطهركم به "Sizi temizlesin diye semadan sizlere tahur olan su indirir".Peygamber efendimiz (s.a.s.)bir duasında şöyle buyuruyorlar:"Allahım beni su,kar,ve dolu ile temizle"(Buhari Müslim).
Mayi olarak sudan başka bir şeyle hadesten ve ya necasetten temizlik sahih degildir.Necasetin sudan başka bir mayi ile temizlenmemesine gelince,resulullah efendimiz,kendilerinden hayız kanı hakkında soran Esma bintu Ebu Bekire şöyle cevab vermişlerdir:حتيه ثم اقرصيه ثم اغسليه بالماء "Onu (heyiz kanını

kaşı,sonra sürt,sonra da suyla yıka"(sahihdir.İbnu Mace).Sudan başka bir mayi ile hadesten temizliyin sahih olmaması delili Cenabı Hakkın şu ayeti kerimesidir:فلم تجدوا ماء فنيمموا صعيدا طيبا "...ve su tapamazsanız temiz toprakla teyemmüm edin"(Maide 6).Zira sudan başka bir mayi hadesi kaldırmış olsaydı Allah su bulunmadığında bize onu emir ederdi.
SUYUN NECİS OLACAĞI HALLER:
Su iki kulleden az olacağı takdirde kendisine necis düşmesiyle necis oluyor.Resulullah efendimiz buyuruyorlar:اذا ولغ الكلب فى اناء احدكم فليغسله سبعا "Eğer birinizin kabını köpek yalarsa onu yedi defa yıkasın"(Müslim).Köpeğin agız suyu necis olduğu için yaladığı kabın suyu anında necis oluyor.Bu da iki kulleden (tahminen 200 litre) az miktar suyun,necis düşmesiyle necis olacagına delildir.
Eğer su iki kulleden fazla bir miktarda olursa,ve necis düşme sebebiyle ya kokusu ya rengi ya da tadı değişirse necis olur.Bu konuda Behauddin El Makdisinin de söylediği gibi icma vardır.İki külleden fazla olub da necis düşse dahi bu uç sıfatdan biri değişmeyen su necis olmaz.Resulullah efendimiz buyuruyor:اذا بلغ الماء قلتين لم ينجسه شىء "Eğer su iki küllüye ulaşırsa pislik taşımaz"(Tirmizi hesen hadistir diyor)
Akar su da şu üç sıfatı necis sebebiyle değişmedikce necis olmaz.Peygamer efendimiz (s.a.v.),içine ölü köpek heyiz kanı ve pislik düşen "Budae)kuyusu hakkında sorulduğunda şöyle buyurmuşdur:ان الماء طهور لا ينجسه شىء "Muhakkak ki,su tahurdur.Onu hiçbir şey necis edemez"(İmam Ahmed buyuruyor:"Budae hadisi sahihtir ve o az ve çok miktar suya aitdir)
Bu hadis,iki külle hadisine muhalifdir diyenlere üç yönden cevab verilir:
1.Budae hadisi daha sahihtir.Muhalefet olamaz.
2.İki külle hadisi ile az suyun necis olması hadisten anlaşiılan fehmi bir hükümdür.Budae hadisinde akar suyun temizliyi ise açık kaville sabitdir.Söylenilen anlaşilandan öndedir.
3.İki külle hadisi sabit suya aitdir.Akar suda olan güç sabit suda yoktur.
DOĞRUSUNU ALLAH BİLİR.