ebu muhammed (şimdiye kadar 27 posta) | | Matürîdî'nin Metodu Ve Görüşleri
Bu mezhep, Ebu Mansur el-Matüridî diye meşhur olan «Muhammed b. Muhammed b. Mahmud»de nisbet edilmektedir.
Matürîdi, Semerkant'da, «Matürid» mahallesinde doğmuştur. Hicri 333, Miladi 914 de vefat ettiği tesbit edilmitir. Hicri üçüncü yüzyılın son üçtebirinde ilmini -tahsil etmiştir. Yani Mutezilelerin, Hicri 3. yüzyılın ilk üçtebirinde fıkıh ve hadis âlimlerine kötü mua-melelerinden dolayı halkın nefretini kazandıkları ve gazaplarına uğradıkları bir dönemde ilmini tahsil etmiştir.
Matürîdi'nin, hangi tarihte doğduğu, kesin olarak bilinmemektedir. Ancak Hicri 2. yüz-yılın ortalarında doğduğu anlaşılmaktadr. Matürîdi'nin, Hanefî fıkhını ve ilm-i kelâmı Hicrî 268 de vefat eden Yahya el Belhi'den okuduğu, kesinlikle sabittir.
Matürîdi'nin memleketi fıkıh ve usul-u fıkıh dallarında tartışma ve münazaraların çok ypıldığı bir memleketti. Hanefî fıkıhçıları ile Şafiî fıkıhçıları arasında münazaralar yapı-lırdı. Öyleki, matemler esnasında dahî mescitlerde bu tip münakaşalar yapılırdı.
Fıkıh ve hadis âlimleriyle, Mutezilîler arasında fikri savaslar şiddetlenince, fıkıh ve usul-i fıkıh sahalarında tartışmalar yapıldığı gibi, bu defa tartışmalar ilm-i kelâm sahası-na kaydı. îşte Maturidi, akli düşüncelerle elde edilen neticeler sayesinde yarışların kaza-nıldığı böyle bir ortamda yaşadı.
Matüridi, Hanefî mezhebindendi. Bunun ilm-i kelâmda geniş araştırmaları yanında, fıkıh ve usul-ü fıkıh dallarında da geniş araştırmaları vardı. îlm-i kelâm ile, fıkıh ve hadis âlimlerine yardım etti. Fakat Maturidi, hernekadar Eş'ari'nin vardığı neticelerin tamamında olmasa dahi, çoğunda onunla birleşmiş işe de, onun metodundan başka bir metod izlemiştir. Hanefi âlimlerinin çoğunluğu, İmam Maturîdi'nin varmış olduğu neti-celerin, Ebu Hanife'nin, inanç hususunda tesbit ettiği neticelerle tam olarak birleştiği görüşündedirler
|